8 käitumismustrit, mis viitavad emotsionaalsele söömisele ning nõuandeid, kuidas sellest vabaneda

Kas sa oled emotsionaalne sööja?

Kas toit pakub sulle lohutust, kui sul oli emotsionaalselt keeruline päev? Sa võid olla märganud, et söömine aitab sul maha rahuneda ja paneb sind end paremini tundma. 

Sellest postitusest leiad 8 käitumismustrit, mis viitavad emotsionaalsele söömisele ning nõuandeid, kuidas sellest vabaneda. 

Tõsi on see, et toit tõepoolest leevendab emotsioone, kuid see on tavaliselt ajutine. Emotsionaalset süües me sageli püüame kompenseerida negatiivseid tundeid söömisega. Samal ajal ise teadvustamata, et me seda teeme. Vaatame koos, kuidas ära tunda emotsionaalset sööjat:

pastry, colorful, bake-2588094.jpg

8 emotsionaalsele sööjale omast käitumismustrit

1. Sa kasutad toitu enda premeerimiseks

Enda premeerimine toiduga ei ole otseselt halb, kuid oluline on mõista miks sa seda teed. Kui teeme seda aeg-ajalt tähistamise eesmärgil, on see täiesti normaalne tegevus. Küll aga kui märkame, et teeme seda “välja teenimise” eesmärgil (nt luban endale tüki kooki, sest käisin sellel nädalal 4x trennis), siis võiks endale meelde tuletada, et meile on alati lubatud süüa kõiki toite.

2. Peale stressirohket päeva, avastad end haarmas suvalisi toite

Sul oli pikk, väsitav ja emotsionaalselt raske päev. Sa jõuad koju ja avastad end söömas suvalisi toite. Samas teades, et sa “ei tohiks neid süüa”. Sööd ja süüdistad ning tunned täielikku rahulolematust nii enda kui ka toidu osas mida sööd. 

3. Sa tunned ühtäkki väga suurt vajadust midagi süüa

Emotsionaalne nälg tabab meid tavaliselt nagu välk selgest taevast. Me võisime tegeleda ülesandega, mis meile ei meeldinud, lugeda halba e-maili jne, mis trigerdab vajaduse söömise järele. Sageli on sellest saanud käitumismuster – tunnen end ebamugavalt=haaran toidu järele = toit rahustab mind (ajutiselt) maha.

4. Negatiivsed emotsioonid ajendavad sind sööma
  • Kas sa oled ärritunud?
  • Kas sa tunned end üksi?
  • Kas sa tunned kurbust?
  • Kas sul on ärevus?
  • Kas sul on ebamugav?

…. see list läheb edasi, kuid tavaliselt selliste emotsioonide tekkimisel tekib tungiv vajadus, midagi süüa.

baby, full hd wallpaper, beautiful-3041366.jpg
5. Sul on soov süüa, isegi siis kui su kõht on täis

Emotsionaalne näljatunne ei küsi kunagi, et kas sul on kõht täis. Emotsionaalselt süües minnakse tavaliselt üle enda täiskõhu tundest. Süüakse ükskõik millal, ükskõik mida, sest söök aitab “maha rahuneda”.

6. Sööd, sest sul on igav

Kui sul on igav, siis su aju hakkab otsima midagi, mis aitaks sul hoida end tegusana. Söömine aitab sul igavust peletada. Sageli võivad selleks olla toidud, mida on lihtne haarata nt M&Ms, küpsised, kommid, šokolaad jne.

7. Söömine paneb sind korraks end paremini tundma, kuid mõne aja pärast tunned end jälle halvasti

Siin on oluline teha vahet emotsionaalsel ja füüsilisel näljatundel. Näiteks kui sa sööd, sest sul on kõht tühi (su keha vajab energiat), siis toit täidab su füüsilise keha vajadused. Sa tunned end peale söömist hästi (su maitsemeel on rahuldatud ja kõht täis).

Teisalt kui sa sööd emotsioonide ajel, siis sa ei tunne sarnast rahulolutunde tekkimist. Sinus on jätkuvalt ebamugavus ja halb tunne, sest toit ei paranda sinu emotsionaalset seisundit!

8. Sa haarad toidu järele automaatselt ning sa ei saa aru miks

See on käitumismuster, mille puhul tasuks ennast kõrvalt analüüsida. Kui sa märkad, et sa avad liiga sageli kapi või külmkapi ust (mõttega, et “tahaks midagi”), siis on mõistlik endalt küsida, et MIKS?!

Sageli on põhjuseks emotsioonid, kuid samal ajal me ei teadvusta, et meil “need emotsioonid” on. Sa oled õppinud kasutama toitu emotsioonidega toimetuleku vahendina ning su esimene “lahendus” on otsida midagi süüa.

Nõuandeid emotsionaalsest söömisest vabanemiseks

Hakka enda käitumismustrit märkama

Esmalt on oluline hakata enda käitumismustrit märkama. Sageli, kui me sööme emotsionaalselt, siis me ei taha seda endale tunnistada. Siin ka süütunne ei aita. Parim, mida sa saad teha on analüüsida enda käitumist ja küsida endalt “Mis emotsioon/tunne või situatsioon pani mind toidu järele haarama?”

Peatu ja võta 5 minutit pausi

Nüüd kui oled enda käitumist analüüsinud ja avastanud trigereid, mis sind emotsionaalselt sööma panevad on võimalik teha nendel hetkedel pause.

Võta endale 5 minutit pausi (nt hinga sügavalt sisse ja välja, tee kindlaks mis viis sind endast välja). Võid ka endale sisestada lauseid: “Mul on hea, kindel ja turvaline olla”, “Ma olen rahu”. Selline endaga olemine leevendab emotsionaalset seisundit ning võimaldab teha “kaineid otsuseid” (mitte emotsioonide poolt juhitud).

Tee kindlaks, mis sul tegelikult ebameeldivust valmistab ning küsi: “Kas toit annab mulle seda?”.

Emotsionaalsest söömisest täielikult vabanemiseks on hea õppida ära emotsioonide vabastamise praktikad, mis töötavad välgukiirusel.

Tugi emotsionaalsest söömisest vabanemiseks

Ma olen loonud e-kursuse Parem suhe toidu ja oma kehaga, kus keskendume ka emotsionaalsest söömisest vabanemisele. Kursuse käigus õpid vabastama emotsioone ning luban sulle, et vabaned emotsionaalsest söömisest üsna kiiresti.

Lisaks pakun ka individuaalset nõustamist, kus olen ka ise sulle igati toeks.

Aet on esimene intuitiivse toitumise nõustja Eestis, kes aitab sul enda suhet toiduga paremaks muuta. Sealhulgas vabaneda emotsionaalsest söömisest, ülesöömisest, söömasööstudest ja tunda end uuesti toidu ümber turvaliselt ja vabalt. Aet õpetab oma klientidele kuidas olla teadlik toituja, ilma pideva dieeditamise, kalorite lugemise ja toitude keelamiseta. 

Shopping Cart