Kuidas austada enda näljatunnet?

Söömine peaks teoreetiliselt olema üsna lihtne. Tunneme nälga, sööme midagi ja elame oma elu edasi. Oleks see vaid nii lihtne eks? Näljatunde austamisel on kaks äärmust – üks kui me eirame nälga (nt joome kohvi, dieet coca colat, sööme nätsu jne) ja teine kui me ei tea mida see tähendab (meil on pidevalt kõht täis ja me ei oota kunagi näljatunde tekkimiseni). Mõlemas olukorras on keha segadusse aetud. Ta saab aru, et “Pole mõtet talle neid signaale enam saata – ta nii kui nii ei kuula/kuule!”

Erinevat tüüpi näljatunded

Intuitiivse sööjana on oluline lisaks füüsilise näljatunde eristamisele tunda ka teisi näljatüüpe. Nälga võivad esile kutsuda kõik meie füüsilised meeled (nägemine, lõhn, maitse, haistmine, toidu heli) ja kognitiivsed meeled (mõtted, tunded, mälestused, enesetunne, meeleolu). See seletab ka seda miks me võime tunda soovi süüa ka siis, kui me pole tegelikult füüsiliselt näljased. Selles postituses õpid tundma erinevat tüüpi nälgasid ning jagan sinuga nippe kuidas neist paremini aru saada.

Füüsiline näljatunne

Füüsiline näljatunne  on meie kehale omane viis öelda, et ta vajab süüa. Füüsiline nälg tuleneb bioloogilisest vajadusest toidust saadavad energia järele. Täpselt nagu kui meie suu kuivab ja on janu või kui meil on pissihäda, tähendab füüsiline nälg seda, et me vajame toitu. Nälg võib ilmneda igaühe jaoks erinevalt, seega ei pruugi see olla teistega sarnane. Mõned füüsilise nälja tunnused, mida keha sulle ütleb:

  • Kerge närimistunne maos
  • Kõht koriseb
  • Peapööritus
  • Keskendumisraskused
  • Kergesti ärrituvus
  • Nõrkustunne, värisemine
  • Peavalu
  • Suurenenud mõtted toidust jne

Maitsemeele nälg

Mõnikord sööme sellepärast, et oleme sünnipäeval ja seal on väga maitsev tort või sellepärast, et tahame midagi krõmpsuvat ja soolast (nt kartulikrõpsud) või meie ema tegi meie lemmik magustoitu (nt mannavahtu piimaga). Ütleme tihti sellistes olukordades „ Ma ei olnud väga näljane, aga ma lihtsalt tundsin, et tahaks…..“. See on näide sellest, et tegemist on maitsemeele näljaga. 

See on normaalne kui me tahame mõnikord lihtsalt midagi süüa selle maitse pärast või kuna sellel toidul on meie jaoks eriline tähendus (ema valmistas selle mulle). Tasakaalu leidmine maitsemeele nälja ja täiskõhutunde austamise vahel võib vajada harjutamist. Kui lubad endale tingimusteta kõiki toite, siis väheneb iseenesest ka maitsvate toiduelamuste vajadus, sest sa tead, et sul on võimalik enda maitsemeele nälga pidevalt täita. Kusjuures tavaliselt maitseb toit kõige paremini siis kui maitsemeele nälg ja füüsiline nälg langevad kokku

donut, doughnuts, sweet-791837.jpg

Praktiline nälg

Intuitiivne söömine tähendab ka olukordade hindamist ning söömise osas paindlik olemist. Mõnikord vajab elu ette planeerimist. Näiteks tuleb süüa ka siis kui meil tegelikult pole veel kõht tühi. Näiteks enne pikka koosolekut, reisil olles, välitöödel olles või kui tead, et õhtusöök on tavapäraselt hilisem. Selle näljatunde puhul on tegemist endast hooliva käitumisega, et meie kehad saaksid kogu päeva jooksul järjepidevalt toitu, isegi kui meie ajakava ei ole füüsilise näljaga ideaalselt kooskõlas

Emotsionaalne nälg

Emotsionaalne näljatunne tekib siis, kui me ei oska tulla toime ebamugavate tunnetega, nagu üksindus, igavus, viha. Kogeme emotsionaalselt nälga kui meil on rahuldamata mingi emotsionaalne vajadus, mida püüame nüüd söögiga täita. Aeg-ajalt on emotsionaalselt süüa normaalne, sest ikka ühel või teisel hetkel me seda teeme. See on normaalne, et toit ja emotsiooni põimuvad. Näiteks positiivsete emotsioonide korral (nt tähistamine), sööme samuti emotsionaalselt. Samas on oluline meeles pidada, et toit ei rahulda meie emotsionaalseid vajadusi ja probleeme. Emotsionaalne söömine on esimene märk sellest, et meie elus on midagi puudu või korrast ära.

Märka emotsionaalse nälja tekkimist järgmiste tunnuste abil:

  • Saabub nagu „välk selgest taevast” – vajad kohe midagi ning oled selle jaoks valmis sõitma ka teise linna otsa (seda kindlat asja tooma).
  • Vajad toitu koheselt – tekib tunne, et kui sa seda kohe ei saa siis on kõik väga halvasti.
  • Emotsionaalne nälg ei kao peale söömist ära – jäävad alles mõtted, et tahaks veel või võtaks veel ühe tüki, sest ei teki rahulolu tunnet.
  • Peale söömist tekib süü- ja häbitunne – süüdistad end ja tunned end jätkuvalt halvasti.

Energiapuudusest tulenev nälg

Kas oled märganud, et peale magamata ööd sööd järgmisel päeval rohkem kui muidu? Seda nimetatakse energiapuudusest tulenevaks näljaks. Me arvame, et kui sööme midagi siis saame sellest energiat. Tegelikult on sellisel juhul energia kadu tingitud magamatusest. Sellisel juhul sööme tihti ilma füüsilist näljatunnet tundmata. Vähesest unest tingitud energiapuudust ei saa toiduga asendada. Analüüs enda und ning mõtle välja viise kuidas saaksid enda unekvaliteeti tõsta.

Kokkuvõtteks intuitiivne toitumine tähendab, et me teame mida me vajame ning  oskame neid puudusi enda jaoks täita.

Shopping Cart